I sin korta bok A Darwinian
left lägger Peter Singer fram förslaget att vänstern måste
anpassa sin politik och sin ideologi efter Darwinistiska tankar och
den evolutionära psykologin. Han argumenterar alltså för en
vetenskaplig och sund politisk Darwinism, alltså inte den
socialdarwinism som är mer associerad med den ”radikala”
högern. Då måste man fråga sig, finns det någon god politisk
Darwinism ? Det är jakande som Singer argumenterar för detta och
även jag i denna skrift.
Boken ifråga är kort, 65
sidor. Den har fem kapitel ´( citerar vid flera tillfällen på
engelska och förutsätter läsarens kompetens)
Vad
gick fel ?
Det första kapitlet,
Politics and Darwinism börjar med lägga fram hur Darwinism har
kapats av högern och hur både högern och vänsters missuppfattat
den. Speciellt slutsatsen att Darwinismen ger de starka den etiskt
försvarbara rätten att ”stampa” på de svaga. Singer refererar
till att dessa idéer har sin grund i en helt annan person än
Darwin. Detta var Herbert Spencer, Denna Spencer såg inget fel med
att dra etiska slutsatser från evolutionen och naturvetenskapen i
allmänhet och försvarade leissez-faire kapitalism på evolutionär
grund.
Han går vidare med att visa
på vänsterns feltolkning av Darwinism.
Den största av dessa
feltolkningar är att de drar samma slutsatser som högern gjort och
därför avkastat den som ett verktyg för att tolka den kulturella
och samhälleliga utvecklingen som är exklusiv för oss människor.
De framför istället Marxs
modell som den rätta för tolkning av detta.
Eftersom Marxismen således
inte tar intryck från Darwinism och det rent biologiska synsättet
på psykologi så blir det felaktigt enligt Singer.
En av Marxismens historiesyn
viktigaste principer är att människan saknar en natur från
födseln. Att denna determineras av de sociala
förhållandena,samhällets produktionsmetoder osv.
Detta är enligt
Darwinismens synsätt felaktigt. Vi föds inte helt blanka. Vi har en
”natur” skapad av anlag,instikter osv. Detta är självklart om
man kollar på mänskligt beteende. På mer basika plan människans
almänna rent fysiska sexuella preferenser. På ett högre plan vår
instiktiva misstro för nykomlingar och ”outsiders. Den första
kommer troligtvis genom att vi lär oss hur en ”hälsosam”
mänsklig individ ser ut och sedan dras til dessa. Medans den senare
kommer från tiden då människor levde i små tajt knytna grupper.
Detta är en möjlig förklaring till men inte en ursäkt för
xenofobi och rasism.
En annan tolkning som Singer
gör av Marxismen är att den har ” en dröm om människans
perfekabilitet” Singer citerar här Marx om hans syn på det
kommunistiska samhället ”... the genuine resolution of the
antagonism between man and nature and between man and man; it is the
true resolution of of the conflict between existence and essence,
objectivisation and self-affirmation, freedom and necessity,
individual and species. It is the riddle of history solved.
Här får de flesta och även jag en känsla av att Marx var lika utopiansk som sina föregångare som han tyckte så illa om. Detta nämner även Singer. Han kallar även kommunismens ledord ”from each according to his abiliy, To each according to need” som en princip i klar utopisk tradition.
Här får de flesta och även jag en känsla av att Marx var lika utopiansk som sina föregångare som han tyckte så illa om. Detta nämner även Singer. Han kallar även kommunismens ledord ”from each according to his abiliy, To each according to need” som en princip i klar utopisk tradition.
Han talar här också om att
det är intressant att två så olika riktningar, den kristna och den
marxistiska håller med varandra på en viktig punkt. En klar gräns
mellan människor och andra djur och att det därför är omöjligt
att använde sig av evolutionär teori när man granskar människor.
Vad
som måste inses
Det andra kapitlet Can the left accept a Darwinian view of human nature ? Handlar om just
detta.
Kapitlet börjar med att
säga att denna idé om människans perfekabilitet ledde till
”mardrömmarna” under Stalin, Pol Pot m,fl. Han ger även några
exempel på mindre misslyckade försök: Kuba t.ex.
Han säger att idén om
människans perfektabilitet är något vi måste lägga bakom oss.
Från en egen synvinkel
måste jag säga att det är rätt självklart att en varelse skapad
genom slump osv. Det vill säga genom evolution. kan väl knappast
bli en perfekt varelse hur mycket man än försöker ”fixa” våra
fel ? Men vem ska nu bedöma vad som är perfekt ? Åsikter om t.ex
kärlek får vi ta upp någon annan gång.
Den andra klassiskt
vänsterideologiska ståndpunkten som är behöver tas bort och redan
sönderfaller är Marx grepp om historie och samhällsuppfattningen.
Detta betyder inte att vi ska övergiva Marx. Marx hade mycket
insikt. Men hur stor insikt en person har inom något så får inte
en tolkning av olika företeelser grundas enbart på denna persons
tankevärld. Man behöver alltså bryta Marx monopol på den
”riktiga” vänsterns tankevärld för att det ska kunna ske någon
positiv utveckling av vänsterideologierna.
Sedan pratar Singer om vad
som är fixerat och vad som varierar i den mänskliga naturen. Han
lägger fram tre nivåer som varierer på grund av kultur . Den
första kategorin som innehåller de saker som har stor variation är
t.ex hur man producerar mat i ett samhälle, också ekonomiska
strukturer,religoner och hur regeringar fungerar. Det sista
inkluderar nödvändigtvis inte att det finns någon form av
hierarki eller styrelseform.
Den andra kategorin, det som
visar på lite variation. Där stoppas saker som sexuell
relationer,etnisk identitet,xenofobi och rasism.
Den tredje kategorin är det
som varierar lite eller inte alls. Här placeras saker som att vi är
sociala varelser ( Vi gillar i allmänhet inte långa tider av
ensamhet ) Att vi bryr oss om våra nära och kära. Vår beredskap
att forma samarbetsrelationer. Han kallar sitt nästapåstående
kontroversiellt. Detta är att någon form av hierarki eller
ranksystem är ”near universial” i mänsliga samhällen. Han
säger sedan att alla försök att få bort en sådan hierarki brukar
leda till att en ny hierarki uppstår. Som exempel ges är franska
revolutionen och ryska revolutionens efterföljd Sovjetunionen.
Han nämner även här de
traditionella könsrollerna som något som är i princip
universiellt.
Kvinnan har hemmet som
uppgift medans mannen har större roll i fysisk konflikt, både inom
gruppen och mellan olika grupper. Män har också en
oproportionerligt stor del av den politiska makten även idag. Även
sexuellt restriktiva äktenskap nämns som en universiell norm.
Han fortsätter med att
poängtera att detta inte betyder att detta gör sexism osv till
etiskt försvarbara saker. Utan att man måste förstå evolutionära
faktum för att få en realistisk politik.
Singer går vidare med att
diskutera altruism och konkurrans och hur samhällsreformatorer kan
lära från Darwin.
Han nämner här att
politiska filosofer,revolutionärer och reformanter ofta bygger upp
sitt ideal samhälle utan att ha tillräckligt gjort en tillräcklig
analys av sitt ”byggmaterial” människorna.
När deras planer misslyckas
har de en tendens att börja skylla misslyckanden på förrädare och
sabotörer istället för att förstå bristerna i sina ideal. Vi
måste se till människans tendenser först och sedan modifiera våra
abstrakta teorier efter detta. Inte tvärtom. Vi måste här säga
att det finns många sätt att modifera våra tankar mot dessa
tendenser. Singer nämner här att ett av alternativen kan vara
”statskapitalism” men detta verkar inte vara nått som Singer
föredrar. Inte jag heller för den delen. Han lägger fram en
princip som kommer från Garrett Hardin som kallas ”the cardinal
principle. Denna går såhär på engelska ”Never ask a person to
act against his own self interest”
Singer ifrågasätter här
vad som är egenintresse och ställer frågan. Är det att få så
mycket pengar som möjligt ? Ur ett evolutionärt perspektiv är det
inte så, rikedom har inget med hur stor mängd avkomma man kan få,
menar Singer.
Han går här vidare och
nämner att moderna Darwinister i kontrast med de i slutet av 1800
talet och början av 1900 talet tror på både konkurrans och
reciprok altruism ( en mer teknisk term för samarbete) Som metoder
som är evolutionärt prövade och effektiva. Singer säger här att
vårt samhälle idag med sin konkurrensdrivna marknad självklart
fokuserar på konkurrensbiten i mänskligt beteende. Men att vissa av
dessa marknader idag försöker utveckla system där konkurrensen
drivs mot allmänhetens bästa och inte bara mot egen vinning. Detta
är självklart bättre än när all vinst drivs in enbart till ett
fåtal.
Singer avslutar kapitlet med
att säga att även när en konkurrensdriven ekonomi fungerar på
bästa möjliga sätt så är det inte det ända goda sättet att att
harmonisera vår natur och allmänhetens bästa.
Vi skulle kunna försöka
att förespråka den samarbetsbaserade delen av vår ”natur” och
lägga till denna i vårt individualistiska och konkurrensdrivna
samhälle till en större grad.
Konkurrans
eller Samarbete ?
Singer börjar
detta kapitel med att konstatera att det i alla samhällen finns
samarbetselement och konkurrenselement och att detta knappast går
att ändra på. Men att man kan ändra på balansen i detta
förhållande. Han nämner USA som exempel för ett samhälle drivet
av konkurrens och Japan som ett samhälle som är mer drivet av
samarbete. Men att både har exempel av både element.
Han ger vidare
exempel på samarbetsbeteende i ett exempel kallat the
prisoners dilemma.
Singer pratar
sedan om samarbete och altruism i kapitel fyra. Här ifrågasätter
han om ”The Cardinal principle” stämmer. Han ger här blodbanker
som exempel på ren altruism. Han gör även skillnad på altruism
och det som kan se ut som altruism men som t.ex kan vara en typ av
parningsstrategi.
Han diskuterar
här även status och vilken roll det spelar i vårt samhälle. Han
argumenterar för att vi borde flytta status bort från ”conspictious
consumtion” till något mer nyttigt för samhället i stort.
Han nämner att
detta skulle vara svårt att genomföre men att många skarpa tänkare
jobbar på en lösning på detta problem.
Principförklaring
I
Det sista kapitlet lägger Singer fram de principer han tycker att en
Darwinistisk vänster borde följa och här följer hela det korta
kapitlet
A Darwinian left would not:
• Deny the existence of a human nature, nor insist that human
nature is inherently good, nor that it is infinitely malleable;
• Expect to end all conflict and strife between human beings, whether by political revolution, social change, or better education;
• Assume that all inequalities are due to discrimination, prejudice, oppression or social conditioning. Some will be, but this cannot be assumed in every case;
A Darwinian left would:
• Accept that there is such a thing as human nature, and seek to find out more about it, so that policies can be grounded on the best available evidence of what human beings are like;
• Reject any inference from what is 'natural' to what is 'right';
• Expect that, under different social and economic systems, many people will act competitively in order to enhance their own status, gain a position of power, and/or advance their interests and those of their kin;
• Expect that, regardless of the social and economic system in which they live, most people will respond positively to genuine opportunities to enter into mutually beneficial forms of cooperation;
• Promote structures that foster cooperation rather than competition, and attempt to channel competition into socially desirable ends;
• Recognise that the way in which we exploit nonhuman animals is a legacy of a pre-Darwinian past that exaggerated the gulf between humans and other animals, and therefore work towards a higher moral status for nonhuman animals, and a less anthropocentric view of our dominance over nature;
• Stand by the traditional values of the left by being on the side of the weak, poor and oppressed, but think very carefully about what social and economic changes will really work to benefit them.
In some ways, this is a sharply
deflated vision of the left, its Utopian ideas replaced by a
coolly realistic view of what can be achieved. That is, I think,
the best we can do today — and it is still a much more positive
view than that which many on the left have assumed to be implied
in a Darwinian understanding of human nature.
If we take a much longer-term
perspective, there may be a prospect for restoring more
far-reaching ambitions of change. We do not know to what extent
our capacity to reason can, in the long run, take us beyond the
conventional Darwinian constraints on the degree of altruism that
a society may be able to foster. We are reasoning beings. In
other works I have likened reason to an escalator, in that, once
we start reasoning, we may be compelled to follow a chain of
argument to a conclusion that we did not anticipate when we
began. Reason provides us with the capacity to recognise that
each of us is simply one being among others, all of whom have
wants and needs that matter to them, as our needs and wants
matter to us. Can that insight ever overcome the pull of other
elements in our evolved nature that act against the idea of an
impartial concern for all of our fellow humans, or, better still,
for all sentient beings?
No less a champion of Darwinian
thought than Richard Dawkins holds out the prospect of
'deliberately cultivating and nurturing pure, disinterested
altruism -something that has no place in nature, something that
has never existed before in the whole history of the world'.
Although 'We are built as gene machines,' he tells us, 'we have
the power to turn against our creators'. There is an important
truth here. We are the first generation to understand not only
that we have evolved, but also the mechanisms by which we have
evolved and how this evolutionary heritage influences our
behaviour. In his philosophical epic, The Phenomenology of
Mind, Hegel portrayed the culmination of history as a state
of Absolute Knowledge, in which Mind knows itself for what it is,
and hence achieves its own freedom. We don't have to buy Hegel's
metaphysics to see that something similar really has happened in
the last fifty years. For the first time since life emerged from
the primeval soup, there are beings who understand how they have
come to be what they are. To those who fear adding to the power
of government and the scientific establishment, this seems more
of a danger than a source of freedom. In a more distant future
that we can still barely glimpse, it may turn out to be the
prerequisite for a new kind of freedom.
Måste avsluta med att säga att
jag märkte under skrivandets gång att mina och Singers åsikter
sjönk ihop och bildade en klump. Men det kanske är meningen att
det ska vara så när man försöker skriva en recension. Jag
rekommenderar boken varmt till alla. Jag har dock lagt fram de
viktigaste poängerna som jag ser dem.Måste även säga att någon direkt kritik av verket inte förekommer i sin vanliga form eftersom jag håller med mestadelen av vad Singer har att säga.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar